Algemene voorwaarden

Artikel 1 – Definities

In deze algemene voorwaarden worden de volgende termen gebruikt in de hieronder beschreven betekenis, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.

Adressenbestand:
Het bestand met adresgegevens van geadresseerden, opgesteld door of in opdracht van de opdrachtgever en ter beschikking gesteld aan BEST RECLAMESTUDIO voor bezorging.

Afgiftelocatie:
De overeengekomen locatie tussen BEST RECLAMESTUDIO en de opdrachtgever waar postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen moeten worden afgeleverd, of, indien geen locatie is overeengekomen, de locatie waar BEST RECLAMESTUDIO deze zendingen in ontvangst neemt.

Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG):
Europese verordening die betrekking heeft op de bescherming van persoonsgegevens van Europese staatsburgers en het vrije verkeer van die gegevens.

Algemene Voorwaarden:
Deze algemene voorwaarden.

Bestelling(en):
Opdrachten van de opdrachtgever aan BEST RECLAMESTUDIO om een specifieke dienst of goed te leveren/aan te schaffen.

Bezorgdag(en):
De door BEST RECLAMESTUDIO vastgestelde dagen per week waarop postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen door de verspreider worden bezorgd.

Bezorging:
De vergoede handelingen om postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen te bezorgen.

Geadresseerde:
De persoon of organisatie vermeld op de postzending en/of bijbehorende documenten, of het postadres waar de postzending moet worden afgeleverd.

Homogeen:
Producten die volledig identiek zijn qua uiterlijk, inhoud en gewicht.

BEST RECLAMESTUDIO:
In deze voorwaarden verwijst BEST RECLAMESTUDIO naar het kantoor gevestigd te Alkmaar, ingeschreven onder Kamer van Koophandel nummer 01110399.

Huis-aan-huis verspreiding:
Bezorging van ongeadresseerde zendingen in Nederland binnen een overeengekomen gebied, zoals afgesproken op alle afgiftepunten of uitsluitend particuliere afgiftepunten binnen dat gebied.

Indicia:
Aanduidingen op een poststuk die aangeven dat verzendkosten zijn vooruitbetaald door de afzender.

Offerte:
Een opgave van prijs en leveringscondities voor een order of project van een opdrachtgever.

Ongeadresseerde zendingen:
Een partij homogene, enkelvoudige folders, monsters of goederen zonder vermeld bestemmingsadres en zonder frankering of frankeeraanduiding.

Orderbevestiging:
Een document opgemaakt door BEST RECLAMESTUDIO waarop ordergegevens staan met betrekking tot de door de opdrachtgever aangeboden postzendingen, ongeadresseerde zendingen of andere vormen van verwerking.

Opdrachtgever:
De rechtspersoon of natuurlijke persoon die een overeenkomst heeft gesloten met BEST RECLAMESTUDIO voor de bezorging van postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen.

Overeenkomst:
Elke overeenkomst tussen BEST RECLAMESTUDIO en opdrachtgever, inclusief wijzigingen of aanvullingen, en alle handelingen ter voorbereiding en uitvoering daarvan.

Postadres:
Het adres of postbusnummer (inclusief postcode en woonplaats) van de geadresseerde, zoals aangeleverd door de opdrachtgever.

Postaanleveringsformulier (PAF):
Het document bij de postzending waarop de opdrachtgever gegevens vermeldt over de voor bezorging aangeboden postzending.

Postwet:
De Postwet van 25 maart 2009, herziening van wetgeving met betrekking tot de uitvoering van postdiensten.

Postzendingen:
Een partij geadresseerde bescheiden/schriftelijke mededelingen, al dan niet verpakt, met uitzondering van die welke uitsluitend vervoerd mogen worden door de houder van de concessie volgens de postwet.

Sorteercode:
De code gebruikt door de verspreider met belangrijke gegevens voor de bezorging, weergegeven onder de adresgegevens.

Verspreidingsgebied:
Een overeengekomen gebied waarop geleverd wordt aan alle afgiftepunten, exclusief punten waar ongeadresseerde zendingen niet gewenst zijn.

Verspreider:
Verantwoordelijk voor de verspreiding van postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen.

Artikel 2 – Algemeen

2.1 Toepasselijkheid en Afwijkingen
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en offertes van BEST RECLAMESTUDIO met betrekking tot geadresseerde postzendingen en/of ongeadresseerde huis-aan-huis verspreidingen binnen Nederland en alle landen binnen de EU. Ze gelden ook voor alle overeenkomsten, zowel mondeling als schriftelijk. Afwijkingen van deze voorwaarden zijn alleen geldig als BEST RECLAMESTUDIO deze uitdrukkelijk en schriftelijk heeft bevestigd.

2.2 Wijzigingen in Algemene Voorwaarden
BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor om de tekst van deze algemene voorwaarden op elk moment aan te passen en opnieuw vast te stellen. De meest recente versie van deze voorwaarden is altijd van toepassing.

2.3 Derden bij Overeenkomsten
Deze voorwaarden zijn ook van toepassing op alle overeenkomsten waarbij derden worden betrokken voor de uitvoering door BEST RECLAMESTUDIO.

2.4 Schriftelijke Afwijkingen
Eventuele afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn alleen geldig als deze uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

2.5 Afwijzing van Opdrachtgeversvoorwaarden
De toepasbaarheid van algemene of specifieke voorwaarden of bedingen van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk afgewezen en buiten toepassing verklaard door BEST RECLAMESTUDIO.

2.6 Nietige Bepalingen
Indien een of meer bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd worden, blijven de overige bepalingen volledig van kracht. BEST RECLAMESTUDIO en de opdrachtgever zullen in dat geval overleg plegen om nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.

2.7 Stilzwijgende Acceptatie
Door het plaatsen van een opdracht en/of de ontvangst van goederen of verrichte werkzaamheden van BEST RECLAMESTUDIO aanvaardt de ontvangende partij stilzwijgend deze algemene voorwaarden als onderdeel van de overeenkomst. Er is geen nadere schriftelijke bevestiging door BEST RECLAMESTUDIO of de opdrachtgever vereist.

Artikel 3 – Aanbieding en offertes

3.1 Vrijblijvende Offertes en Aanvaarding
Alle offertes van BEST RECLAMESTUDIO, zowel mondeling als schriftelijk, zijn vrijblijvend en niet bindend. Ze zijn geldig gedurende 30 dagen, tenzij schriftelijk een andere termijn voor aanvaarding is overeengekomen. Acceptatieverklaringen en bestellingen moeten schriftelijk of elektronisch worden bevestigd, tenzij anders aangegeven in de offerte. BEST RECLAMESTUDIO is alleen gebonden aan een offerte als de aanvaarding ervan plaatsvindt door zowel BEST RECLAMESTUDIO als de opdrachtgever.

3.2 Afwijkende Aanvaarding en Correcte Gegevens
Indien de aanvaarding afwijkt van het aanbod in de offerte, is BEST RECLAMESTUDIO hier niet aan gebonden. De opdrachtgever kan geen beroep doen op de offerte als blijkt dat de verstrekte gegevens (bijvoorbeeld over de aard, kwaliteit, hoeveelheid, formaat, gewicht, of inhoud van zendingen) niet juist of volledig zijn. In dat geval behoudt BEST RECLAMESTUDIO zich het recht voor om de uitvoering van de opdracht te staken of op te schorten, of de opdracht uit te voeren tegen een prijs die overeenkomt met de werkelijke gegevens.

3.3 Wijzigingen na Informatieverstrekking
De opdrachtgever mag het product niet wijzigen of aanvullingen maken na het verstrekken van de in lid 2 genoemde informatie zonder schriftelijke toestemming van BEST RECLAMESTUDIO. Voor dergelijke wijzigingen gelden speciale tarieven, die op aanvraag worden verstrekt.

3.4 Schriftelijke Overeenkomst
Als BEST RECLAMESTUDIO en de opdrachtgever een schriftelijke overeenkomst aangaan, vervangt deze alle eerdere voorstellen, correspondentie of andere communicatie, zowel schriftelijk als mondeling.

3.5 Samengestelde Prijsopgave
Een samengestelde prijsopgave verplicht BEST RECLAMESTUDIO niet tot het gedeeltelijk uitvoeren van de opdracht tegen een overeenkomstig deel van de opgegeven prijs.

3.6 Druk- en Telfouten
BEST RECLAMESTUDIO kan niet aansprakelijk worden gesteld voor druk-, schrijf- en/of telfouten of onduidelijkheden in offertes of prijsopgaven.

3.7 Uitleg van Informatie
Bij verschil in interpretatie van de inhoud van de offerte of andere informatiedragers is de uitleg van BEST RECLAMESTUDIO bindend.

3.8 Niet Automatische Toepassing op Toekomstige Opdrachten
Aanbiedingen of offertes gelden niet automatisch voor toekomstige opdrachten.

3.9 Opdrachtbevestiging als Juiste Weergave
De opdrachtbevestiging van BEST RECLAMESTUDIO, inclusief opgave van aantallen, geldt als volledig en juist, tenzij de opdrachtgever binnen 10 werkdagen vóór de aanvang van de overeengekomen verspreidtermijn schriftelijk protesteert. Wijzigingen gelden alleen als deze schriftelijk zijn bevestigd door BEST RECLAMESTUDIO.

3.10 Mondelinge Acceptatie en Aansprakelijkheid
Bij mondelinge acceptatie van de offerte of mondelinge wijzigingen door de opdrachtgever is BEST RECLAMESTUDIO niet aansprakelijk voor schade voortvloeiend uit de uitvoering van de verspreidopdracht.

Artikel 4 – Aanlevering ongeadresseerde zendingen

4.1 Aanlevering en Hoeveelheden
Ongeadresseerde zendingen dienen franco, vergezeld van een vrachtbrief of begeleidingsbon, tijdig te worden aangeleverd bij het centrale expeditieadres van BEST RECLAMESTUDIO of een door BEST RECLAMESTUDIO aangewezen depot. In geval van niet-franco levering heeft BEST RECLAMESTUDIO het recht deze te weigeren of de vrachtkosten bij de opdrachtgever in rekening te brengen. BEST RECLAMESTUDIO aanvaardt geen verantwoordelijkheid als de vrachtbrief/begeleidingsbon niet is afgetekend. BEST RECLAMESTUDIO is niet aansprakelijk voor gevolgen van verschillen tussen aangeleverde en overeengekomen hoeveelheden; opgegeven hoeveelheden door de opdrachtgever worden als juist beschouwd. Materialen dienen, tenzij anders overeengekomen, minstens 5 werkdagen voor de verspreidingsweek in bezit te zijn van BEST RECLAMESTUDIO of de aangewezen derde, gebundeld in handzame pakken met duidelijke vermelding van hoeveelheid per pak. Indien anders aangeleverd, behoudt BEST RECLAMESTUDIO zich het recht voor extra kosten in rekening te brengen of de zending te weigeren.

4.2 Laattijdige Aanlevering
Bij aanlevering van te verspreiden zendingen minder dan 5 werkdagen voor de verspreidingsweek, met succes uitgevoerd door BEST RECLAMESTUDIO, worden alle extra kosten als gevolg van de laattijdige aanlevering volledig doorberekend aan de opdrachtgever.

4.3 Aanleveringsformulier
Bij aanlevering van ongeadresseerde zendingen dient de opdrachtgever een aanleveringsformulier af te geven en te ondertekenen. De persoon die namens de opdrachtgever het aanleveringsformulier afgeeft en ondertekent, wordt beschouwd als de vertegenwoordiger van de opdrachtgever.

4.4 Juistheid van Hoeveelheden
BEST RECLAMESTUDIO aanvaardt de door de opdrachtgever aangegeven hoeveelheden als juist en is niet aansprakelijk voor gevolgen van verschillen tussen afgeleverde en overeengekomen hoeveelheid.

4.5 Tijdige Levering van Adresgegevens
Opdrachtgever moet uiterlijk op het in de overeenkomst aangegeven tijdstip adresgegevens of postcodes op de aangewezen wijze ter beschikking stellen aan BEST RECLAMESTUDIO.

4.6 Aparte Aanlevering van Edities en Wissels
Edities, naam- en/of adreswissels dienen per indruk gescheiden te worden aangeleverd. De naam en het adres van de filiaalhouder dienen zichtbaar te zijn vermeld op elk pak en op het drukwerk.

4.7 Extra Levering en Beschadigde Producten
Bij aanlevering moet de opdrachtgever rekening houden met extra levering van te verspreiden producten vanwege inschiet en mogelijk beschadigde producten.

4.8 Wijzigingen in Verspreidgebied en Tarieven
Bij wijzigingen in het verspreidgebied en daarmee in de aantallen zoals genoemd in offerte, opdrachtbevestiging of overeenkomst, behoudt BEST RECLAMESTUDIO zich het recht voor om deze wijzigingen in rekening te brengen volgens de geldende tarieven, met voorafgaande kennisgeving aan de opdrachtgever.

4.9 Monster voor Verspreiding
Bij acceptatie van de offerte moet de opdrachtgever op verzoek van BEST RECLAMESTUDIO zo snel mogelijk een monster of drukwerkmodel van het te verspreiden product sturen, uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de verspreiding.

4.10 Exclusieve Verspreiding
Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, kan geen aanspraak worden gemaakt op exclusieve verspreiding van drukwerken, voorwerpen of monsters. Voor exclusieve verspreidingen worden, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders overeengekomen, per opdracht nadere voorwaarden vastgesteld en gelden aparte tarieven.

Artikel 5 – Aanlevering postzendingen

5.1 Aanlevering van Te Verspreiden Materiaal
Het te verspreiden materiaal moet, vergezeld van een vrachtbrief of begeleidingsbon, tijdig franco worden aangeleverd op het adres van de centrale expeditie van BEST RECLAMESTUDIO of een door BEST RECLAMESTUDIO aangewezen depot(s). In geval van niet-franco levering behoudt BEST RECLAMESTUDIO zich het recht voor deze te weigeren of de betaalde vrachtkosten bij de opdrachtgever in rekening te brengen, naar keuze van BEST RECLAMESTUDIO. BEST RECLAMESTUDIO neemt geen verantwoordelijkheid op zich indien de vrachtbrief/begeleidingsbon niet is afgetekend door BEST RECLAMESTUDIO of de aangewezen derde.

5.2 Postaanleveringsformulier en Voorbeeldexemplaren
Bij de aanlevering van postzendingen moet de opdrachtgever een postaanleveringsformulier afgeven en ondertekenen. Degene die namens de opdrachtgever het postaanleveringsformulier afgeeft en ondertekent, wordt beschouwd als de vertegenwoordiger van de opdrachtgever. Op verzoek moet de opdrachtgever bij de aanlevering van postzendingen drie blanco voorbeeldexemplaren van de postzendingen overhandigen.

5.3 Tijdige Levering van Adressenbestand
Opdrachtgever moet uiterlijk op het in de overeenkomst aangegeven tijdstip het adressenbestand op de door BEST RECLAMESTUDIO aangegeven wijze ter beschikking stellen aan BEST RECLAMESTUDIO.

Artikel 6 – Bezorging van de post- en ongeadresseerde zendingen

6.1 Terugvragen van Zendingen
Opdrachtgever kan de aangeboden postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen terugvragen, maar uitsluitend vóór het moment van verwerking door BEST RECLAMESTUDIO. Hierbij wordt een vergoeding in rekening gebracht. De vergoeding voor de bezorging blijft echter verschuldigd door de opdrachtgever.

6.2 Bezorging op Specifieke Locaties
Postzendingen voor geadresseerden in specifieke locaties zoals ziekenhuizen, bejaardentehuizen, kazernes, legerplaatsen, recreatieterreinen en andere panden zonder eigen voor het publiek toegankelijke brievenbus worden afgeleverd conform de lokale regels. Indien toegang onmogelijk is, worden de postzendingen als onbestelbaar beschouwd.

6.3 Bijsluiters en Toevoegingen
Zonder schriftelijke toestemming van BEST RECLAMESTUDIO is het niet toegestaan om bijsluiters of toevoegingen in de te verspreiden drukwerken te stoppen. Speciale tarieven zijn van toepassing en worden op aanvraag verstrekt.

6.4 Bezorging volgens Wet- en Regelgeving
Indien wettelijke vereisten of rechterlijke uitspraken dit voorschrijven, zal BEST RECLAMESTUDIO postzendingen bezorgen aan anderen dan de geadresseerde.

6.5 Kwaliteit van Verspreiding en Klachten
BEST RECLAMESTUDIO streeft naar optimale verspreidkwaliteit, maar biedt geen garanties voor volledige uitvoering. Bij niet-volledige uitvoering heeft de opdrachtgever geen recht op teruggave of waarde van niet-verspreid drukwerk. Klachten moeten uiterlijk 3 werkdagen na de laatste verspreidingsdag schriftelijk worden gemeld.

6.6 Verspreidingstermijnen
Overeengekomen verspreidingstermijnen gelden bij benadering, behalve als ze uitdrukkelijk, schriftelijk en als fataal zijn benoemd. BEST RECLAMESTUDIO spant zich in om zich aan de termijnen te houden maar is niet aansprakelijk voor voortijdige verspreiding, overschrijding, of verschuiving door nationale of lokale feestdagen.

6.7 Voorwaarden voor Verspreidingstermijnen
Verspreidingstermijnen gelden indien de te verspreiden materialen tijdig in het bezit zijn van BEST RECLAMESTUDIO. Bij niet-tijdige aanlevering door de opdrachtgever komen alle kosten voortvloeiend uit de vertraging voor rekening van de opdrachtgever.

6.8 Afwijking van Termijn bij Overmacht
BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor om van de overeengekomen termijn af te wijken bij overmacht of verzuim van de opdrachtgever.

6.9 Klachttermijn en Uitsluitingen
Reclames en klachten voor huis-aan-huis verspreidingen moeten uiterlijk 3 werkdagen na de laatste verspreidingsdag schriftelijk worden gemeld. Klachten worden alleen in behandeling genomen als ze voorzien zijn van postcode, huisnummer, en eventuele toevoeging(en). Klachten zijn niet aanvaardbaar voor bepaalde situaties, zoals vermeld in punt 6.10.

6.10 Uitzonderingen voor Klachten
Klachten worden niet aanvaard voor bepaalde situaties, zoals woonwagens, huizen zonder brievenbus, afgesloten toegang, wijken waar eenieder vrijelijk over drukwerk kan beschikken, enz. Kosten van een tegenonderzoek bij een ongegronde klacht zijn voor rekening van de opdrachtgever.

6.11 Verspreiding op Alle Dagen van de Week
De verspreiding van (on)geadresseerde zendingen kan plaatsvinden op alle dagen van de week, van maandag tot en met zondag.

6.12 Toeslag voor Specifieke Periodes
BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor om tijdens capaciteitspieken, zoals de laatste vier weken van het jaar tot en met de eerste week van januari, beperkt of geen zendingen te verspreiden. Een toeslag kan van toepassing zijn indien de opdrachtgever verspreiding in deze periode wenst.

6.13 Afwijking van Verspreidingstermijnen bij Niet-Tijdige Aanlevering
BEST RECLAMESTUDIO kan de verspreidingstermijn opnieuw vaststellen bij niet-tijdige aanlevering door de opdrachtgever. Kosten voortvloeiend uit vertraagde of onjuiste aanlevering komen voor rekening van de opdrachtgever.

6.14 Flexibiliteit van Verspreidingstermijnen bij Mogelijke Wijzigingen
BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor om de verspreidingstermijn aan te passen bij vertraagde of onjuiste aangeleverde zendingen. Bij wijziging of annulering door de opdrachtgever is artikel 9 van toepassing.

6.15 Beperking van Verspreiding tijdens Bepaalde Perioden
BEST RECLAMESTUDIO kan beperkingen opleggen aan verspreiding tijdens bepaalde perioden, zoals capaciteitspieken, en kan een toeslag in rekening brengen indien de opdrachtgever verspreiding in die periode wenst.

Artikel 7 – Retourpost

7.1 Retourzendingen van Geadresseerden
Geadresseerden sturen retourpost meestal terug via de brievenbussen van PostNL, met de aanduiding "retour afzender". Sinds 1 januari 2006 is er een branchebrede regeling van kracht voor de verwerking van retourzendingen die door ontvangers in de PostNL (straat)brievenbussen worden gedeponeerd. Deelname aan deze regeling is verplicht voor alle volumes die worden bezorgd door alternatieve postbezorgers. PostNL bezorgt deze retourstukken rechtstreeks aan het op het poststuk aangegeven retouradres.

7.2 Onbestelbare Post
Post die door de verspreider om diverse redenen niet bezorgd kan worden, wordt digitaal of fysiek geretourneerd, afhankelijk van het gekozen bezorgnetwerk. Bij digitaal retourneren verwerkt BEST RECLAMESTUDIO alle postretouren digitaal, plaatst ze met reden van retour in een database en stuurt deze database via e-mail naar de klant. BEST RECLAMESTUDIO zorgt ook voor de fysieke vernietiging van deze onbestelbare postretouren. Als de opdrachtgever fysieke retouren wenst, moet dit bij het plaatsen van de opdracht per e-mail worden aangegeven.

Artikel 8 – Zendingen en opdrachten buitenland

8.1 Algemene Regels voor Zendingen naar het Buitenland
Voor zendingen bestemd voor het buitenland gelden over het algemeen dezelfde regels als eerder beschreven voor binnenlandse zendingen en materiaal.

8.2 Aansprakelijkheid voor Buitenlandse Opdrachten
BEST RECLAMESTUDIO aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor opdrachten ter uitvoering van zendingen/materiaal naar het buitenland.

8.3 Onzekerheid over Overeenkomstduur en Aflevering
BEST RECLAMESTUDIO kan geen zekerheid en/of garanties geven over de overeenkomstduur en het tijdstip van aflevering van zendingen met een buitenlandse bestemming.

8.4 Bepaling van Kosten bij Buitenlandse Opdrachten
Bij opdrachten voor het buitenland wordt het verschuldigde bedrag bepaald door factoren zoals het soort zending, gewicht, (volume)maten, land van bestemming en eventuele aanvullende diensten die worden verlangd.

8.5 Toepasselijke Wetgeving voor Internationaal Vervoer
Op al het internationale vervoer van zendingen/materiaal zijn de volgende regelingen van toepassing:

  • Voor wegvervoer: het CMR-verdrag.
  • Voor luchtvervoer: de Warschau Conventie.
  • Alles wat hier niet onder valt, wordt beheerst door de wetgeving van het betreffende land.

8.6 Douanevoorschriften
Zendingen waarop accijnzen, belastingen of invoerrechten worden geheven, of zendingen die met een vergunning moeten worden ingevoerd, kunnen vertraging oplopen en/of extra kosten met zich meebrengen.

8.7 Vereiste Documentatie voor Pakketvervoer naar Niet-EG-landen
Voor pakketvervoer naar niet-EG-landen (met uitzondering van Zwitserland) is het verplicht een originele handelsfactuur mee te zenden met de vereiste informatie (informatie verstrekt door BEST RECLAMESTUDIO).

8.8 Pro Forma Factuur voor Goederen Zonder Handelswaarde
Voor goederen zonder handelswaarde, waarbij geen handelsfactuur wordt verzonden, is een pro forma factuur vereist. Deze pro forma factuur moet dezelfde informatie bevatten als de eerder genoemde handelsfactuur.

8.9 Aansprakelijkheid voor Kosten bij Niet-Betaling door Geadresseerde
Opdrachtgever blijft altijd aansprakelijk voor de kosten die voortvloeien uit het niet betalen door de geadresseerde van invoerrechten en BTW, evenals de kosten voor het retour zenden van de goederen. Opdrachtgever is verplicht BEST RECLAMESTUDIO te vergoeden voor schade als gevolg van documenten die niet (tijdig) kunnen worden gezuiverd, of vanwege andere omstandigheden die verplichtingen tot betaling van douanerechten en/of accijnzen voor BEST RECLAMESTUDIO doen ontstaan.

8.10 Monsters of Drukwerkmodellen voor Buitenlandse Verzendingen
Bij acceptatie van de offerte voor ongeadresseerde verzendingen naar het buitenland dient de opdrachtgever op verzoek van BEST RECLAMESTUDIO zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk 10 werkdagen voorafgaand aan de verspreiding, monsters of drukwerkmodellen ter beschikking te stellen voor administratieve verwerking in diverse landen.

Artikel 9 – Tarieven en vergoedingen

9.1 Vergoeding voor Bezorging
Opdrachtgever is de in de overeenkomst opgenomen vergoeding verschuldigd voor de bezorging.

9.2 Prijzen, Afwijkingen, en Toeslagen
Alle door BEST RECLAMESTUDIO bevestigde prijzen gelden voor zover de gewichten, formaten, etc., overeenkomen met die van de geleverde artikelen c.q. drukwerk. Bij afwijkingen of moeilijkheden bij de bewerking van het materiaal kan BEST RECLAMESTUDIO een toeslag in rekening brengen zonder voorafgaand overleg met opdrachtgever. Retourvracht en emballagekosten komen voor rekening van opdrachtgever.

9.3 Prijsaanpassing bij Verhoging van Kosten
Als de prijzen voor de uitvoering van de overeenkomst stijgen na de datum van totstandkoming van de overeenkomst maar vóór de volledige uitvoering door BEST RECLAMESTUDIO, kan BEST RECLAMESTUDIO de prijzen dienovereenkomstig aanpassen.

9.4 Jaarlijkse Aanpassing van Vergoedingen
De voor de bezorging verschuldigde vergoedingen worden jaarlijks aangepast met een percentage gelijk aan het in dat betreffende jaar door het NEA Transportonderzoek en -opleiding vastgestelde percentage waarmee de kosten voor binnenlands vrachtautovervoer zijn gestegen.

9.5 Prijswijziging bij Duurovereenkomsten
Bij langer lopende overeenkomsten (duurovereenkomsten) heeft BEST RECLAMESTUDIO het recht om alle prijzen met ingang van ieder kalenderjaar aan te passen met een percentage gelijk aan het door het NEA Transportonderzoek en -opleiding vastgestelde percentage waarmee de kosten voor binnenlands vrachtautovervoer zijn gestegen.

9.6 Prijsverhoging bij Maatregelen van Overheidswege
Bij maatregelen van overheidswege die prijsverhogend werken, zoals tussentijdse verhogingen en/of toeslagen op vrachten, goederen en/of grondstofprijzen, belastingen, douanetarieven, lonen, sociale lasten, of waardedaling/-stijging van de Nederlandse en/of buitenlandse valuta, is BEST RECLAMESTUDIO gerechtigd de overeengekomen prijzen te verhogen.

9.7 Tarieven Exclusief BTW en Andere Heffingen
Behoudens anders overeengekomen of vermeld, zijn de gehanteerde tarieven van BEST RECLAMESTUDIO exclusief omzetbelasting (BTW) en andere heffingen opgelegd door de overheid. Tevens zijn de tarieven exclusief opslagen voor het fysiek retoursturen van onbestelbare post of een surplus aan ongeadresseerde zendingen.

9.8 Kosten bij Retournering van Materialen
Bij retournering van de volledige opdracht of restanten worden de transportkosten naar de opgegeven plaats door opdrachtgever gedragen. Opslagkosten worden in rekening gebracht voor materialen die langer dan één week bij BEST RECLAMESTUDIO zijn opgeslagen.

9.9 Kosten bij Annulering binnen 14 Dagen voor Begindatum
Bij annulering of het doorschuiven van de opdracht binnen 14 dagen voor de overeengekomen begindatum kan BEST RECLAMESTUDIO, naast de gemaakte kosten, tot maximaal 100% van het te factureren bedrag in rekening brengen.

9.10 Gegarandeerde Stopzetting na Verwerking Begonnen is
Verzoek tot stopzetting vanwege de klant kan onder geen enkel beding nog worden gegarandeerd als de te verspreiden materialen al in het verwerkingsproces zijn opgenomen of aan individuele bezorgers zijn toevertrouwd.

9.11 Kosten bij Annulering van Duurovereenkomst
Annulering van een duurovereenkomst, of beperking van de afgesproken omvang van de verspreidwerkzaamheden, wordt aan opdrachtgever in rekening gebracht volgens de eerder beschreven regels voor annulering van een (individuele) opdracht.

9.12 Wijziging van Voorwaarden en Tarieven
Tijdens de looptijd van de overeenkomst is BEST RECLAMESTUDIO te allen tijde gerechtigd de gehanteerde algemene voorwaarden, product specifieke voorwaarden, brochures, regelingen en tarieven te wijzigen. Bij dergelijke wijzigingen zal BEST RECLAMESTUDIO de opdrachtgever ten minste 30 dagen voor de inwerkingtreding van de wijzigingen op de hoogte stellen.

9.13 Afwijkende Condities en Tarieven voor Gemeenten met JA-Sticker
Voor ongeadresseerde verspreiding van drukwerk in gemeenten waar de JA-sticker wordt ingevoerd, kunnen afwijkende condities en tarieven gelden. BEST RECLAMESTUDIO zal in overleg met opdrachtgever een aanvulling op de overeenkomst verstrekken om tot een oplossing te komen die beide partijen accepteren. Eerder verstrekte tarieven voor verspreiding in dergelijke gemeenten komen te vervallen bij de introductie van de JA-sticker.

Artikel 10 – Betaling

10.1 Betalingstermijn en Valuta
Opdrachtgever dient de verschuldigde bedragen uiterlijk 14 dagen voorafgaand aan de verspreiding te betalen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen. Betaling moet worden gedaan in Nederlandse valuta via overmaking naar een door BEST RECLAMESTUDIO aangewezen bankrekening. Bezwaren tegen het factuurbedrag schorten de betalingsverplichting niet op.

10.2 Rente bij Verzuim
Als opdrachtgever in gebreke blijft met de betaling binnen de termijn van 8 dagen, dan wel de schriftelijk overeengekomen termijn, is opdrachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan een rente verschuldigd van 8% per maand, of per gedeelte van een maand, tenzij de wettelijke handelsrente hoger is. Deze rente blijft verschuldigd, zelfs als er een betalingsregeling wordt overeengekomen.

10.3 Vooruitbetaling en Financiële Zekerheid
BEST RECLAMESTUDIO kan op elk moment vooruitbetaling van een factuurbedrag of andere financiële zekerheid verlangen voordat met de uitvoering van de overeenkomst wordt begonnen of voortgegaan.

10.4 Opeisbaarheid bij Financiële Problemen Opdrachtgever
Bij liquidatie, faillissement, beslag, schuldsanering, of surseance van betaling van opdrachtgever worden de vorderingen van BEST RECLAMESTUDIO op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

10.5 Incassokosten bij Niet-Tijdige Betaling
Bij niet-tijdige betaling is opdrachtgever naast het verschuldigde bedrag en de daarop verschenen rente, volledige vergoeding verschuldigd voor zowel buitengerechtelijke als gerechtelijke incassokosten. De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal 30% van de hoofdsom met rente, met een minimum van 250 euro.

10.6 Opschorting bij Niet-Tijdige Betaling
Bij overschrijding van een betalingstermijn is BEST RECLAMESTUDIO gerechtigd haar verplichtingen uit de overeenkomst en eventuele andere overeenkomsten op te schorten totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden. Dit laat het recht van BEST RECLAMESTUDIO op schadevergoeding onverlet.

10.7 Aanvullende Zekerheid bij Financiële Risico’s Opdrachtgever
Als de financiële positie of het betalingsgedrag van opdrachtgever aanleiding geeft, kan BEST RECLAMESTUDIO verlangen dat opdrachtgever (aanvullende) zekerheid stelt in een door BEST RECLAMESTUDIO te bepalen vorm en/of een voorschot geeft. Bij het uitblijven van zekerheid of voorschot is BEST RECLAMESTUDIO gerechtigd, onverminderd andere rechten, de verdere uitvoering van de bezorging onmiddellijk op te schorten en is alle verschuldigde bedragen direct opeisbaar.

10.8 Toerekening van Betalingen
Door opdrachtgever gedane betalingen strekken eerst ter voldoening van verschuldigde kosten, daarna ter voldoening van verschuldigde rente, en vervolgens ter voldoening van opeisbare facturen die het langst openstaan, ook als opdrachtgever aangeeft dat de betaling betrekking heeft op een latere factuur.

10.9 Facturatie via Tussenpersonen
Facturatie via tussenpersonen is mogelijk (Grafische Afwerkers, DM-bureaus, Reclamebureaus, etc.). BEST RECLAMESTUDIO stelt in dit geval een garantstelling op voor de oorspronkelijke opdrachtgever, waarin wordt verklaard garant te staan voor betaling als de tussenpersoon niet aan zijn betalingsverplichtingen voldoet.

10.10 Geen Bevoegdheid tot Opschorting of Verrekening
Opdrachtgever is niet bevoegd zijn betalingsverplichting op te schorten of te verrekenen.

10.11 Goedkeuring en Bezwaar tegen Facturen
BEST RECLAMESTUDIO stelt facturen op met voorbehoud van eventuele vergissingen. Na ontvangst van de facturen geldt een termijn van vier weken waarin opdrachtgever eventuele bezwaren schriftelijk kan indienen. Na deze termijn wordt de factuur als goedgekeurd beschouwd. Wijzigingen van de factuur zijn na afloop van deze termijn uitgesloten, inclusief gewenste wijzigingen van de factuurontvanger of het factuuradres. De termijn van vier weken doet geen afbreuk aan de verplichting tot betaling.

Artikel 11 – Bescherming van persoonsgegevens; adressenbestand

11.1 Verantwoordelijkheid en Verwerking van Persoonsgegevens
In geval het adressenbestand persoonsgegevens bevat volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), wordt opdrachtgever beschouwd als de 'verantwoordelijke' en BEST RECLAMESTUDIO als de 'verwerker.' BEST RECLAMESTUDIO heeft geen zelfstandige zeggenschap over de persoonsgegevens en opdrachtgever blijft verantwoordelijk voor de verwerking ervan in overeenstemming met de AVG.

11.2 Zorgvuldige Verwerking en Vertrouwelijkheid
BEST RECLAMESTUDIO zal persoonsgegevens op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerken, in lijn met de AVG. De verstrekte persoonsgegevens zullen niet aan derden worden bekendgemaakt, tenzij vereist door wet- of regelgeving.

11.3 Gebruik van Adressenbestand en Vernietiging na Gebruik
Tenzij anders overeengekomen, zal BEST RECLAMESTUDIO de gegevens uit het adressenbestand uitsluitend gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst, inclusief de bewaking van de bezorgkwaliteit. Na gebruik zal het adressenbestand zo snel mogelijk worden vernietigd, of op verzoek van de opdrachtgever.

11.4 Vrijwaring voor Schending van de AVG
Opdrachtgever vrijwaart BEST RECLAMESTUDIO, behalve in geval van opzet of grove schuld van BEST RECLAMESTUDIO, voor alle aanspraken wegens schending van de AVG.

11.5 Opschorting bij Schending van de AVG
BEST RECLAMESTUDIO, als verwerker volgens de AVG, kan de uitvoering van de overeenkomst opschorten als opdrachtgever handelt in strijd met de AVG. BEST RECLAMESTUDIO is niet aansprakelijk voor eventuele schade hieruit voortvloeiend, en opdrachtgever is aansprakelijk voor schade als gevolg van de opschorting.

11.6 Kennisname van Inhoud Postzendingen
BEST RECLAMESTUDIO is gerechtigd kennis te nemen van de inhoud van niet gesloten postzendingen, maar alleen om het adres van de opdrachtgever of geadresseerde vast te stellen in geval van onbestelbaarheid, of om de verschuldigde vergoeding voor de bezorging te bepalen.

11.7 Respecteren van Briefgeheim
Gesloten postzendingen die als onbestelbaar worden beschouwd en niet kunnen worden geretourneerd, mogen alleen worden geopend op last van de kantonrechter. Dit kan gebeuren om het adres van opdrachtgever of geadresseerde vast te stellen of om de inhoud van de postzendingen te kennen. BEST RECLAMESTUDIO zal te allen tijde het briefgeheim respecteren en overeenkomstig handelen.

Artikel 12 – Producteigendom

12.1 Eigendom van Producten
De producten blijven eigendom van de opdrachtgever tot de opdracht is voltooid. Na voltooiing van de opdracht wordt elk eventueel restant van de producten automatisch eigendom van BEST RECLAMESTUDIO en zal niet worden geretourneerd aan de opdrachtgever.

12.2 Afwijkende Overeenkomst en Kosten
Als de opdrachtgever schriftelijk overeenkomt dat resterende producten eigendom blijven van en worden teruggestuurd naar de opdrachtgever, dan zullen de hieruit voortvloeiende kosten in rekening worden gebracht bij de opdrachtgever.

Artikel 13 – Risico en aansprakelijkheid

13.1 Verantwoordelijkheid en Aansprakelijkheid
BEST RECLAMESTUDIO draagt de verantwoordelijkheid voor de postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen vanaf het moment van aflevering op de afgiftelocatie tot het moment van verspreiding in het overeengekomen verspreidingsgebied of retournering aan de opdrachtgever. Het moment van overdracht wordt vastgelegd door de ondertekening van een vrachtbrief met specificaties door de opdrachtgever.

13.2 Uitsluiting van Aansprakelijkheid
BEST RECLAMESTUDIO is niet aansprakelijk voor enige indirecte schade, waaronder gevolgschade, immateriële schade, of bedrijfsschade, noch voor schade van opdrachtgever of derden.

13.3 Beperking van Aansprakelijkheid
Een postzending en/of ongeadresseerde zending wordt geacht geen waarde te hebben, tenzij opdrachtgever het tegendeel kan aantonen. In dat geval is de aansprakelijkheid van BEST RECLAMESTUDIO beperkt tot de waarde van de postzending en/of ongeadresseerde zending, vastgesteld volgens artikel 8:1103 BW, met een bovengrens zoals vastgesteld in artikel 8:1105 BW.

13.4 Verspreidingsgebied en Garanties
BEST RECLAMESTUDIO spant zich in voor een optimale verspreiding, maar verleent geen garanties met betrekking tot de volledige uitvoering van de verspreidingsopdracht en de verspreidingsdichtheid. De uiteindelijke beslissing en verantwoordelijkheid voor te verspreiden gebieden liggen bij de opdrachtgever.

13.5 Overmacht
BEST RECLAMESTUDIO is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door overmacht, wat elke van de wil van BEST RECLAMESTUDIO onafhankelijke omstandigheid omvat, zoals bepaald in artikel 13.6.

13.6 Melding en Onderzoek
Opdrachtgever dient eventuele schade binnen 3 dagen na de laatste verspreidingsdag van ongeadresseerde zendingen en uiterlijk 30 dagen na aanbieding van postzendingen aan BEST RECLAMESTUDIO te melden. Opdrachtgever moet de benodigde gegevens verstrekken voor het onderzoek naar de schade.

13.7 Aansprakelijkheidsstelling
Opdrachtgever moet BEST RECLAMESTUDIO binnen de gestelde termijn aansprakelijk stellen voor geleden schade. Indien opdrachtgever dit niet doet, kan de mogelijkheid voor BEST RECLAMESTUDIO om een onderzoek naar de schade uit te voeren beperkt zijn.

13.8 Beperking van Aansprakelijkheid na Onderzoek
De aansprakelijkheid van BEST RECLAMESTUDIO is beperkt tot aanvullende bezorging van plaatsen of gedeelten waar omissies zijn aangetoond of, indien niet meer mogelijk, creditering van de in rekening gebrachte verspreidkosten. BEST RECLAMESTUDIO is niet aansprakelijk voor vermeende of werkelijk geleden schade of omzetderving.

13.9 Aansprakelijkheid bij Toerekenbare Tekortkoming
In geval van een toerekenbare tekortkoming, alleen aanwezig als minimaal 40% van de totale drukoplage van minimaal 5000 exemplaren aantoonbaar niet of vertraagd is verspreid en herverspreiding niet meer mogelijk is, is BEST RECLAMESTUDIO slechts aansprakelijk voor vervangende schadevergoeding met een maximale omvang van de betaalde verspreidkosten voor hetgeen niet verspreid.

Artikel 14 – Aansprakelijkheid van opdrachtgever

14.1 Aansprakelijkheid voor Schade
Opdrachtgever is aansprakelijk jegens BEST RECLAMESTUDIO voor schade die is toegebracht door een door opdrachtgever voor bezorging aangeboden postzending en/of ongeadresseerde zending aan:

  • Personen in dienst van of anderszins werkzaam voor BEST RECLAMESTUDIO,
  • Zaken gebruikt door BEST RECLAMESTUDIO of een door BEST RECLAMESTUDIO ingeschakelde derde voor bezorging, en
  • Andere postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen.
  • In het laatste geval is de schade beperkt tot het bedrag dat BEST RECLAMESTUDIO uitkeert aan de belanghebbenden bij die andere postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen.

14.2 Verjaringstermijn
- Alle aanspraken van opdrachtgever en derden vervallen als deze niet schriftelijk en gemotiveerd bij BEST RECLAMESTUDIO zijn ingediend binnen een maand nadat opdrachtgever respectievelijk de derde bekend was of redelijkerwijze kon zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraak baseert.

Artikel 15 – Weigering, opschorting en ontbinding

15.1 Weigering en Ontbinding van Overeenkomst
BEST RECLAMESTUDIO kan de bezorging van postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen weigeren als:

  • Deze niet voldoen aan de gestelde eisen aan gewicht, afmeting, inhoud, adressering en verpakking.
  • Niet op het overeengekomen tijdstip worden afgeleverd.
  • Bezorging gevaar oplevert voor personen of zaken of daar aanleiding toe geeft.
  • Opdrachtgever niet voldoet aan bepalingen uit deze voorwaarden of de overeenkomst.
  • Het te verspreiden drukwerk, monster, of voorwerp in strijd is met wet- of regelgeving, de goede zeden, of andere maatschappelijke normen.

BEST RECLAMESTUDIO kan de overeenkomst ontbinden als een van deze omstandigheden zich voordoet en opdrachtgever het gebrek of de tekortkoming niet binnen 7 dagen na sommatie herstelt.

In geval van surseance, faillissement, stillegging, of liquidatie van opdrachtgever, worden overeenkomsten van rechtswege ontbonden, tenzij opdrachtgever binnen redelijke tijd nakoming verlangt. BEST RECLAMESTUDIO kan dan de uitvoering opschorten of de overeenkomst ontbinden zonder schadevergoeding.

15.2 Opschorting bij Surseance of Faillissement
Bij (voorlopige) surseance, (aanvraag of aangifte tot) faillissement, stillegging, of liquidatie van opdrachtgever, worden overeenkomsten opgeschort. BEST RECLAMESTUDIO kan haar verplichtingen opschorten zonder schadevergoeding.

15.3 Automatische Ontbinding bij Faillissement
Bij (voorlopige) surseance, (aanvraag of aangifte tot) faillissement, stillegging, of liquidatie van opdrachtgever worden alle overeenkomsten van rechtswege ontbonden, tenzij opdrachtgever binnen redelijke tijd nakoming verlangt. BEST RECLAMESTUDIO kan dan haar verplichtingen opschorten zonder schadevergoeding.

15.4 Retentierecht en Vernietiging
BEST RECLAMESTUDIO heeft een retentierecht op postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen voor verschuldigde bedragen. Na een maand kan BEST RECLAMESTUDIO deze materialen voor rekening van opdrachtgever laten vernietigen.

Artikel 16 – Duurovereenkomsten

In het geval van een duurovereenkomst tussen BEST RECLAMESTUDIO en de opdrachtgever, geldt het volgende:

  • Bij beëindiging van de overeenkomst, tenzij dit het gevolg is van een toerekenbare tekortkoming van BEST RECLAMESTUDIO, moet de opdrachtgever rekening houden met een redelijke opzegtermijn.
  • De opzegtermijn wordt berekend op basis van één maand per jaar (of een gedeelte van een jaar) dat de overeenkomst heeft geduurd.
  • De opzegtermijn heeft een maximum van tien maanden.

Artikel 17 – Vorm, verpakking, adressering, afmetingen, gewicht en inhoud van postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen

17.1 Ongeadresseerde Zendingen: Bij bezorging door de opdrachtgever moeten ongeadresseerde zendingen voldoen aan de volgende criteria:

  • Afmetingen niet groter dan (L)330 mm x (B)250 mm x (H)8 mm.
  • Gewicht niet zwaarder dan 100 gram per stuk.
  • Geen plastic of papieren tassen.
  • Geen zigzag gevouwen producten.
  • Geen volledig gestanste vormen.
  • Minimaal één volledig gesloten (rug)zijde voor machinale verwerking.
  • Vooraf geschiktheid bepalen indien:In folie verpakt.
  • Afwijkend van een rechthoekige vorm.
  • Machinaal gevouwen papieren zakken.
  • Folders die voor- of achterzijde dubbel zijn gevouwen.
  • Folders (gedeeltelijk) voorzien van één of meerdere perforaties.

17.2 Adresgebonden Postzendingen: Voor postzendingen met een adres, aangeboden door de opdrachtgever, gelden de volgende specificaties:

  • Afmetingen niet groter dan (L)380 mm x (B)262 mm x (H)30 mm voor drukwerk.
  • Afmetingen niet groter dan 230 mm x 230 mm x 20 cm voor samples.
  • Voorzien van indicia verstrekt door BEST RECLAMESTUDIO.
  • Adressering met postcode, adres of postbusnummer van de geadresseerde, plaats van bestemming, en de benodigde sorteercode.
  • Voorzien van retouradres aan de voor- of achterzijde.
  • Verpakt in een envelop of andere verpakking of voldoende stevig om zonder verpakking te worden vervoerd.
  • Gewicht niet zwaarder dan 2,0 kilogram.
  • Vooraf geschiktheid bepalen bij gestanste vormen.

17.3 Aanduidingen voor Bezorging:
BEST RECLAMESTUDIO heeft het recht aanduidingen op postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen aan te brengen die noodzakelijk zijn voor de bezorging.

17.4 Duidelijke Adressering:
De adressering zoals genoemd in artikel 16.2 van deze algemene voorwaarden moet duidelijk leesbaar op de postzendingen zijn aangebracht.

17.5 Inhoudsvoorwaarden:
De inhoud van postzendingen en/of ongeadresseerde zendingen kan bestaan uit bescheiden, schriftelijke mededelingen, of andere zaken geschikt voor bezorging en die voldoen aan de voorwaarden genoemd in dit artikel. BEST RECLAMESTUDIO vervoert geen levende of dode dieren noch stoffen waarop de Wet Gevaarlijke Stoffen van toepassing is.

Artikel 18 – Pakketzendingen

18.1 Aanbiedingspunt:
Om een soepele afhandeling te waarborgen, dienen zendingen te worden aangeboden op daarvoor aangewezen aanbiedingspunten.

18.2 Vervoersdocument / Gegevensdrager:
Alle zendingen moeten voorzien zijn van een volledig en correct ingevuld vervoersdocument / gegevensdrager. Belangrijke specificaties zoals afzendadres, adres van de geadresseerde en barcode dienen hierop vermeld te zijn. Het opnemen van de afzendergegevens is een verplicht onderdeel van dit document.

18.3 Toeslagcriteria:
Een toeslag wordt in rekening gebracht voor zendingen die:

- Groter zijn dan 80 cm x 50 cm x 35 cm
- Kleiner zijn dan 10 cm x 10 cm x 3,5 cm
- Pakketten wegen 20 kg of meer
- Glaswerk bevatten
- De aanduiding 'breekbaar' en/of 'voorzichtig behandelen' dragen
- De vorm hebben van een koker of een andere verpakkingsvorm waarbij het vervoersdocument niet horizontaal kan worden verwerkt
- Het vervoersdocument niet op de grootste zijde hebben
- Verpakt zijn in hout of metaal
- Met tape of ander bindmateriaal zijn samengevoegd tot één pakket

18.4 Zorgvuldige Verpakking:
De afzender staat garant voor een zorgvuldige verpakking die is afgestemd op de aard en inhoud van de zending.

18.5 Aflevertermijn:
De afzender of geadresseerde kan zich beroepen op een specifieke aflevertijd, mits deze uitdrukkelijk is overeengekomen met BEST RECLAMESTUDIO.

18.6 Aansprakelijkheid:
Voor beschadigingen, verlies of vertraging van zendingen binnen Nederland geldt de aansprakelijkheid volgens de bepalingen van de AVC. Voor internationale zendingen geldt het aansprakelijkheidsregime van de CMR.

18.7 Aanwijzingen op Verpakking:
BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor om aanwijzingen voor de uitvoering van de vervoersdienst op de verpakking weer te geven en is niet aansprakelijk voor schade aan deze verpakking.

18.8 Weigering, Opschorting, of Staking:
BEST RECLAMESTUDIO kan een zending weigeren, opschorten of staken als:

- De afzender niet voldoet aan de gestelde voorwaarden (betaling, plaats van aanbieding, verstrekking of vermelding van gegevens, gebruik van een barcode, verpakking, inhoud, gewicht en afmetingen)
- Het vervoer gevaar kan opleveren voor personen of zaken, vooral bij goederen waarop nationale of internationale wet- en regelgeving voor vervoer van gevaarlijke stoffen van toepassing is
- Het vervoer bij wet of overheidsvoorschrift verboden is, of als er aanwijzingen zijn dat het vervoer strijdig kan zijn met de wet of een overheidsvoorschrift
- De afzender in verzuim is met de nakoming van betalingsverplichtingen voor een andere zending
- BEST RECLAMESTUDIO een andere gegronde reden heeft, waaronder natuurrampen, oorlogen, gewapende conflicten, stakingen, enz.

18.9 Weigering of Staking:
In geval van weigering of staking stelt BEST RECLAMESTUDIO de afzender zo mogelijk in staat de zending terug te krijgen. BEST RECLAMESTUDIO heeft recht op betaling van de vergoeding voor het vervoer, onverminderd het recht op vergoeding van (extra) gemaakte kosten.

Artikel 19 – Aanvullende diensten

19.1 Haal- en/of Brengservice:
Opdrachtgever heeft de mogelijkheid gebruik te maken van de haal- en/of brengservice van BEST RECLAMESTUDIO. Dit verzoek dient op schriftelijke of elektronische wijze te worden medegedeeld aan BEST RECLAMESTUDIO. Een specifieke afspraak hierover wordt apart in de overeenkomst vastgelegd.

19.2 Haalservice:
Bij gebruik van de haalservice geldt het adres van opdrachtgever of een door opdrachtgever aangewezen locatie als ophaallocatie voor post- en/of ongeadresseerde zendingen.

19.3 Brengservice:
Bij gebruik van de brengservice geldt als afgiftelocatie de plek waar BEST RECLAMESTUDIO de post- en/of ongeadresseerde zendingen aflevert. Opdrachtgever tekent voor ontvangst op de vrachtbrief met specificaties. BEST RECLAMESTUDIO draagt de verantwoordelijkheid voor de zendingen vanaf het moment dat zij deze onder zich heeft tot aan de afgifte aan de opdrachtgever.

19.4 Opslag van Te Verspreiden Materiaal:
Materiaal dat bij BEST RECLAMESTUDIO in opslag staat voor verspreiding, wordt niet door BEST RECLAMESTUDIO verzekerd. Opdrachtgever dient dit zelf te verzekeren tegen brand-, water-, explosie- en vliegtuigongelukschade. Indien opdrachtgever verzuimt dit materiaal te verzekeren, aanvaardt BEST RECLAMESTUDIO geen aansprakelijkheid voor dit risico. Op verzoek van opdrachtgever kunnen de in opslag staande materialen tegen betaling worden verzekerd. De Nederlandse Opslagvoorwaarden zijn van toepassing op materiaal van opdrachtgever in opslag bij BEST RECLAMESTUDIO.

19.5 Toepassing van Grafische Industrie Leveringsvoorwaarden:
Op alle print- en drukwerkopdrachten zijn de Leveringsvoorwaarden voor de Grafische Industrie (KVGO, 2002) van toepassing.

Artikel 20 – Overdraagbaarheid rechten en verplichtingen

20.1 Overdracht door BEST RECLAMESTUDIO:
BEST RECLAMESTUDIO behoudt het recht om de in de overeenkomst en deze algemene voorwaarden beschreven rechten en verplichtingen aan derden over te dragen.

20.2 Beperkingen voor Opdrachtgever:
Opdrachtgever is niet gemachtigd zijn rechten en/of verplichtingen uit de overeenkomst aan enige derde over te dragen, tenzij expliciet anders bepaald in de overeenkomst of deze algemene voorwaarden, of na voorafgaande schriftelijke goedkeuring van BEST RECLAMESTUDIO.

Artikel 21 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

21.1 Toepassing van Nederlands Recht: Op alle overeenkomsten met BEST RECLAMESTUDIO, waarbij deze voorwaarden geheel of gedeeltelijk van kracht zijn, is het Nederlands recht van toepassing.

21.2 Uitsluiting van VN-Verdrag: Partijen sluiten uitdrukkelijk de toepasbaarheid van het Verdrag der Verenigde Naties inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken van 11 april 1980 uit.

21.3 Geschillenbeslechting: Geschillen zullen exclusief worden voorgelegd aan de rechter van de feitelijke vestigingsplaats van BEST RECLAMESTUDIO, tenzij BEST RECLAMESTUDIO de voorkeur geeft aan de rechter ter plaatse van de vestiging van de opdrachtgever of dwingend recht anders voorschrijft.

Artikel 22 – Overige bepalingen

22.1 Verjaringstermijn: Alle vorderingen die voortvloeien uit de overeenkomst, met uitzondering van betalingsverplichtingen van de opdrachtgever aan BEST RECLAMESTUDIO, verjaren één jaar na de aanbieding van de post- en/of ongeadresseerde zendingen aan BEST RECLAMESTUDIO.

22.2 Wijziging Algemene Voorwaarden: BEST RECLAMESTUDIO behoudt zich het recht voor deze algemene voorwaarden op elk moment te wijzigen of aan te vullen. De opdrachtgever kan de overeenkomst binnen een maand na bekendmaking van de wijzigingen beëindigen, met inachtneming van de overeengekomen opzegtermijn.

22.3 Nietigheid van Bepalingen: De nietigheid van een bepaling in deze algemene voorwaarden heeft geen invloed op de geldigheid van andere bepalingen. In geval van nietigheid zullen BEST RECLAMESTUDIO en de opdrachtgever in overleg treden om een rechtsgeldige regeling op te stellen met zoveel mogelijk dezelfde inhoud en werking als de nietige bepaling.

22.4 Toepassing Burgerlijk Wetboek: Tenzij anders bepaald in deze voorwaarden of de overeenkomst, is het bepaalde in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek van overeenkomstige toepassing op de bezorging door BEST RECLAMESTUDIO.

22.5 Toepasselijke Vervoerscondities: Voor wegtransport binnen Nederland, in opdracht van BEST RECLAMESTUDIO, gelden de Algemene Vervoerscondities 2002. Bij internationaal wegtransport zijn de CMR-condities van kracht.

22.6 Bij Tegenstrijdigheid: Indien er tegenstrijdige voorwaarden zijn tussen deze algemene voorwaarden en de overeenkomst, prevaleren de voorwaarden die in de overeenkomst zijn opgenomen.

22.7 Ingangsdatum: Deze algemene voorwaarden zijn van kracht vanaf 1 november 2023.






Offerte